خصوصیات نهال گردو خوب
نوشته شده توسط : palizgerdo

گردو و خواص آن

گردو، دستاورد تجاری ایران و یکی از مهمترین میوه‌های خشک کشور است که دارای خواص و زیادی، از جمله، چربی، پتاسیم ، پروتئین، کلسیم،آهن، ویتامینb12 ،ویتامینc، منیزیم و ... می باشد. این درخت در شرایط آب و هوایی سرد و معتدل رشد بسیار مناسبی دارد همچنین در آب و هوای مدیترانه ای،در مکانهایی که تابستان معتدل و زمستان سردی دارند به خوبی رشد و ثمر می‌دهد. این درخت نیاز سرمایی و خواب زمستانی بالایی دارد و  به حدود 300 تا 1500 ساعت خواب در دمای زیر هفت درجه سانتی گراد سرما دارد. البته این نیاز سرمایی بسته به رقم نهال گردو متفاوت می‌باشد.

 

میوه گردو

نهال گردو در اصل نسبت به سرمای زمستان حساسیت ندارد اما سرمای بهار برای این نهال مضر می‌باشد و نسبت به آن حساسیت بالایی دارد واغلب یخبندان فصل بهار و پاییز، به نهال آسیب می‌زند.انواع گردو در سه نمونه کاغذی، سنگی و مغز سفید تقسیم می‌شود و عمر مفید آن، 35 سال به بالا می‌باشد در مواردی که نهال گردوی درجه یک برای نگهداری انتخاب شود،عمر آن تا 150 سال نیز می‌باشد.

نهال گردو ریشه های بسیار عمیق و بلندی دارد که تا طول هفت متر به صورت عمودی در خاک مرغوب رشد دارد. باردهی درخت گردو، به صورت تجاری از شش تا هشت سالگی است. اما در نمونه هایی از سن سه سالگی شروع به باردهی می‌کنند.

خصوصیات نهال گردو خوب

 

نهال گردوی خوب، باید ساقه مستقیم و بدون کج و معوجی داشته باشد، ریشه‌های زیادی داشته باشد تا بتواند به خوبی با خاک عجین شود؛ پوسته نهال باید شادابی و طراوت خوبی داشته باشد چرا که رشد مناسبی دارند، رنگ برگ آنها سبز معمولی و یک دست است و آثاری از پژمردگی در آن دیده نمی‌شود.

ریشه نهال گردو باید رطوبت کافی و شادابی داشته باشد و آثاری از بریدگی در آن وجود نداشته باشد.

هنگام خرید نهال، در انتخاب آن دقت کنید، نهال گردو مرغوب و مناسب کاشت، نباید کمتر از یک سال و یا بیشتر از دو سال سن داشته باشد. توجه داشته باشید که نهال‌هایی که سن بیشتر از دو سال دارند، جوانه هایی که در قسمت پایین آنهاست حالت شادابی خود را از دست داده و به اصطلاح کور شده‌اند، بنابراین  جوانه روی تنه نهال باید سالم باشد، به خصوص جوانه هایی که در قسمت پایین آن است باید به صورت شاداب و سالم باشند که بعد از کاشت نهال، شروع به رشد کرده و تبدیل به شاخه در قسمت‌های مختلف درخت شوند.

 

نمونه هایی از بهترین نهال گردو ایرانی

گونه های مختلفی از گردو در سراسر کشور پرورش داده می شود که اکثر آنها در آب و هوای تمام مناطق ایران بارور می‌شود.  یکی از نمونه های ارزنده و پرثمر نهال گردو ایرانی،نهال اسرائیلی است که در بیشتر مکان‌های کشور قابل کشت و ثمردهی است. و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می‌باشد و حدودا یکسال بعد از کاشت بارور می‌شود.

 نهال گردو ایرانی

نمونه دیگر آن، نهال گردو محلی تویسرکان است که این نهال نیز در بیشتر مناطق کشور قابل کشت می‌باشد از مرغوب‌ترین گردوهای اصیل ایرانی است که بعد از پنج سال به بار می‌نشیند و ارتفاع گردو به سی متر می‌رسد.

نهال گردو خوشه‌ای، یکی دیگر از نهال‌هابی مناسب برای اکثر نقاط کشور می‌باشد که در پنج سالگی در حد اقتصادی به بار می‌نشیند و در هر سال ثمری بالاتر از چهل کیلو می‌دهد، خصوصیت مهم این نهال گردو، ارتفاع کوتاه آن است که به نسبت ارتفاع کمی که دارد بیشترین ثمر را می‌دهد. این نهال از جمله نهال گردو گلدانی است که بعد از یک سال کاشت در گلدان، ارتفاع آن به یک متر می‌رسد.

نمونه دیگر نهال گردو ایرانی که مناسب برای کاشت در اکثر نقاط کشور می‌باشد، نهال گردو چندلر می‌باشد که رشدی متوسط دارد و میو ای بیضی شکل با پوستی صاف و تیره دارد، این نهال پیوندی است وبسیار در برابر سرما مقاوم است و به نسبت دیگر ارقام گردو 35 درصد چربی بیشتر دارد.

 

بازار فروش گردو و نهال آن در سراسر کشور کاملا به صورت تخصصی پیش می‌رود بنابراین برای خرید، بهتر است اول قیمت نهال را از چندین فروشگاه، فروشنده و مرکز نهال گردو بپرسید تا بتوانید با قیمت مناسب تری، نهال مورد نظر خود را تهیه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: